Je BPMN standard použitelný pro business uživatele?
5.5.2013
Primárním cílem BPMN (Business Process Model and Notation – standard vyvinutý OMG) je poskytnout zápis procesu, kterému budou rozumět všichni „business“ uživatelé a zároveň bude sloužit jako komunikační prostředek mezi návrhem procesu a implementací procesu. Je však možné, aby standard (BPMN), jehož specifikace je popsána na 550 stránkách s dalšími 24 stránkami tabulek a obrázků, byl použitelný běžnými „business“ uživateli pro popis procesu a jeho komunikaci s IT?
K tomuto tématu se rozpoutala jedna z nejzajímavějších diskusí na Internetu v roce 2010 (viz. http://www.column2.com/2010/09/the-great-bpmn-debate-of-2010/ ). Diskuse se účastnil Jim Sinur, analytik společnosti Gartner, z které jasně vyplynulo, že BPMN se stalo tak komplikovaným popisem procesu, že je použitelný spíše IT specialisty než „business“ uživateli. Dalším podobně vyznívajícím vyjádřením bylo vystoupení úvodního řečníka na konferenci BPM2010 v New Yorku (viz. http://www.bpm2010.org/ ). Úvodním řečníkem byl Phil Gilbert, ředitel pro oblast BPM ve firmě IBM, dříve ředitel společnosti Lombardi (byla koupena společností IBM). Ačkoli IBM je autorem standardu BPMN a jedním ze zakládajících členů organizace Object Management Group (OMG), tak z vystoupení Phil Gilberta jasně vyplývá, že bez významného zjednodušení popisu procesu tak, aby mu porozuměl i běžný „business“ uživatel a byl jej schopen denně používat, jsou podobné standardy jako BPMN pouze nástrojem komunikace velmi úzké skupinky IT specialistů.
Z výše uvedených diskusí i vyjádření představitele IBM je zřejmé, že popis procesu je třeba co nejvíce zjednodušit, počet použitých symbolů pro popis procesu redukovat a vše přizpůsobit skutečným potřebám „business“ uživatelů. Jedním z možných přístupů je právě metodika S-BPM a řešení společnosti Metasonic (viz. http://www.goldona.cz/cz/produkty ).
zpět